söndag 17 januari 2010

Bokfrågornas ABC del 1

Som många andra gjort innan mig kastar jag mig över Lilla O´s bokfrågor!


Bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Svar: Då skulle jag vilja säga Euripides Medea. En höjdare!

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Svar: Lilith, av Anita Gustavsson, behandlar myten om Adams första fru med samma namn, samt honom själv.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Svar: Hur elefanten fick sin snabel var en tidig bok, liksom böcker från Disney-bokklubben mina föräldrar prenumererade på åt mig. Jag har inga egna barn och har inte läst dem för andras heller. Böcker av Astrid Lindgren (speciellt Emil i Lönneberga) minns jag också som väldigt tidiga.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Svar: I Katherine Kerrs bokserie om världen Deverry finns en kontinent som verkar anspela lite på Afrika.

1 kommentar:

  1. Oj, har missat dig! Ber om ursäkt. Kul att du hänger på utmaningen! Hur elefanten fick sin snabel läste jag också när jag var liten. Gillar fortfarande sådana förklarande berättelser.

    SvaraRadera