fredag 18 juni 2010

Bokfrågornas ABC del 2

Tills vidare fortsätter jag med bokstaven B från Lilla O´s bokfrågor!


1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Svar: Jag köper nog inte så jättemycket böcker, även om det går i perioder. Jag är inte en speciellt produktiv läsare då jag läser sakta och sysslar med mycket annat också. Så jämför man med andra, mer passionerade läsare, handlar jag nog ganska få böcker (för att inte tala om hur få böcker jag då också läser!). Men jag handlar nog fler begagnade än nya böcker. Det är ju så galet billigt och så kan man hitta riktiga guldkorn. Nackdelen är dock i vissa fall lukten! Böcker jag måste äga är just de där guldkornen, eller riktigt bra böcker som man har läst. Jag vill också gärna äga bokserier som jag läser.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Svar: Har en bok varit riktigt, riktigt dålig har jag inte läst ut den. Kan inte på rak arm minnas en sådan bok, jag är duktig på att förtränga!

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Svar: Ja, för mig finns det faktiskt en skillnad mellan "fin" och "sämre" litteratur. Fin litteratur har för mig något originellt och egensinnigt över sig och stimulerar till nya tankar, idéer och impulser. Sämre litteratur för mig är skriven enligt en välbekant, inkomstdrivande mall, är förvisso ofta mer underhållande men ger snarare glädje för stunden, än på lång sikt. Exempel på fin litteratur tycker jag är Marianne Fredrikssons bok "Den som vandrar om natten". Men att den gav mig så mycket borde tyda på att vad som är "fin litteratur" är relativt subjektivt. Alla tar vi ju till oss olika saker. Exempel på sämre litteratur skulle kunna vara Twilight-serien, därmed inte sagt att jag tycker de böckerna är skräp, märk väl!

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Svar: Nej, jag läser inte många biografier. Jag har bara läst Marilyn Mansons, Priscilla Presleys, Maxine Sanders och bläddrat lite i Ingrid Bergmans, som mamma hade i sin bokhylla när jag var liten. Just nu läser jag Per Olov Enquists självbiografiska roman "Ett annat liv". Jag skulle gärna läsa biografier om Marianne Fredriksson, Dion Fortune och Aleister Crowley. Jag tycker att det finns många spännande personer, så jag kanske borde förkovra mig i genren! Jag skulle verkligen inte vilja läsa en fejkbiografi, vad är meningen med det? Jag vill veta hur det egentligen var. Jag undrar om inte Marilyn Mansons biografi innehöll fiktiva inslag (t.ex. när han bevittnar en bilolycka och ignorerar en döende kvinna)?

1 kommentar:

  1. Vilken bra definition av fin litteratur. jag är grymt dålig på att läsa biografier, mest för att de alltid stannar så länge i barndom och ungdom och det brukar vara lite segt.

    SvaraRadera